Uitgevonden! De Lamzac van Marijn Oomen

Vindingrijk is hét vakblad voor de Nederlandse uitvinder. NOVU-leden ontvangen het magazine viermaal per jaar in de brievenbus. Een digitale versie is voor leden gratis te downloaden via de ledenomgeving van de website. Ook lid worden? Kijk op novu.nl/lid

Uitgevonden! De Lamzac van Marijn Oomen

26/01/2021

In de rubriek ‘Uitgevonden’ van de Vindingrijk gaan we dieper in op het proces van idee tot markt. Geregeld interviewen we NOVU leden die het is gelukt om hun vinding op de markt te brengen. Deze week staat de Lamzac van Marijn Oomen in de spotlight.

U kunt alle artikelen van de Vindingrijk lezen in Vindingrijk digitaal. Deze is zijn alleen toegangelijk voor NOVU leden. Eén keer per maand delen we een 'Uitgevonden' artikel via deze pagina. 

De Lamzac is inmiddels een overbekende verschijning op festivals en in parken. Met meer dan een miljoen verkochte exemplaren een ongekend succes! Een paar jaar geleden was dit succes nog niet zo vanzelfsprekend. We kijken naar het verhaal achter de Lamzac en gaan op zoek naar de lessen voor de uitvinders. Voor de mensen die de Lamzac nog niet kennen: het is een met lucht gevulde zitzak en ligzak die makkelijk te vullen is (zonder pomp) en zo de perfecte lounge ervaring biedt.

Waar komt het idee vandaan?
Het idee ontstond in 2010 tijdens een logeerpartij in Meppel. In de ochtend liet ik het luchtbed leeglopen welke ik de avond ervoor met veel moeite had opgeblazen. Door op het luchtbed te zitten met het ventiel open kwam de lucht er vlot uit, op dat moment ontstond het idee van lucht vangen, erop zitten en iets opblazen. Later werd het steeds meer een sofa/stoel. 

Hoe ben je tot deze oplossing gekomen?
Een 4 jaar lang traject van experimenteren met lucht vangen en erop zitten. Door feedback uit de markt ontwikkelde ik het steeds meer tot een riante stoel/sofa.  

Wat is er uniek/origineel aan?
Uniek destijds was de combinatie van de vorm, materiaalgebruik maar ook het omgaan met lucht. Een lichtgewicht ligstoel in een klein opslagzakje vol happen met 400 liter lucht in luttele seconden was revolutionair, waardoor het in 2016 wereldwijd viraal ging. 

Welke stappen heb je allemaal gezet?
Alles begon met een droom/idee en dit vervolgens met functionele prototypen gestalte proberen te geven. Toen het werkte ben ik verder gaan onderzoeken hoe het product professioneel gemaakt kon worden. Daarna heb ik een eenmanszaak opgericht en een eerste productie van 50 zakken aangelegd die ik probeerde te verkopen op markten en braderieën. Door de verkoop werd ik aangemoedigd om het product steeds verder te evolueren en de productie op te schalen. In de winter van 2014 kwam ik tot het laatste model en deze heb ik, voordat ik de markt betrad, laten registreren als model in Europa en USA. Uiteindelijk is het product in 2016 viraal gegaan doordat ik het product wereldwijd ging verkopen via mijn eigen website. 

Hoe heb je je vinding beschermd?
Door een modelregistratie in de EU en de USA.

Wat heb je er van geleerd en zou je anders een volgende keer en heb je nog tips?
Ik heb geleerd nooit op te geven als je aan je voelsprieten voelt dat een idee potentie heeft. Daarnaast heb ik ook geleerd om niet te lang met een idee in je hoofd te blijven zitten, maar het gelijk uit te werken. Mensen hebben de neiging dat ze liever blijven geloven in een droom dan dat ze het realiteit maken. Maar door het te realiseren in de praktijk, begint het echte werk. In bijna alle gevallen pakt het dan anders uit en evolueert je idee tot iets anders wat aanvankelijk in je hoofd zat. Vertrouw tijdens dit proces op de happy accidents, plotse inzichten als iets mislukt maar wel kansen zichtbaar maakt voor een andere oplossing. 

__________________________________________________________________

Reactie Joris Cavelaars, directeur van de NOVU:

In het verhaal van Marijn lees je tussen de regels door ontzettend veel waardevolle lessen. Dat een ongekend succesverhaal zolang een onzeker bestaan heeft gekend. Vele malen zag het er naar uit dat het geen succes zou worden, ook werd het eerste idee afgewezen door bekende merken. Marijn is zoals hij zelf zegt gewoon aan de slag gegaan, echter hij geeft aan dat hij feedback uit de markt steeds verwerkt heeft! Hij is constant aan het leren geweest, op zoek naar informatie en deze steeds verwerkt. Ook uit de NOVU cursus Van Idee tot Markt. Dit is cruciaal gebleken, zonder dit proces van continue testen en bijstellen was het een vergeten idee geworden. Les: zoek feedback uit de markt en verwerk deze.

Een ander is het besluit om zelf te gaan ondernemen met het idee. Pas later toen Marijn met het doorontwikkelde concept een succesvol product had werd hij een interessante partner voor bekende merken. De toewijding en het geloof in het idee is niet zomaar te verwachten bij een gerenommeerd merk, het idee vroeg in eerste instantie nog om veel verdere uitwerking en validatie in de markt.  Toen het uitgewerkte product eenmaal daar was kon Fatboy © haar waardevolle distributienetwerk en productiefaciliteiten inzetten om samen tot het huidige succes te komen. Les: een idee vraagt om verregaande uitwerking, soms zelfs ondernemen, voordat een bestaande partij wil samenwerken.

De Lamzac is beschermd als model in de EU en de VS. Zonder deze bescherming waren Marijn en Fatboy weerloos geweest tegen de copycats die wilden profiteren van het succes. De beschermingsmogelijkheden wisselen sterk van product tot product. In dit geval dus geen octrooi maar een modelbescherming. Een overzicht van alle vormen staat op de site Thatsip Het maken van een keuze is een complexe afweging die je het beste met de juiste experts kunt maken. Les: oriënteer je van begin af aan op de beschermingsmogelijkheden.