Vindingrijk is hét vakblad voor de Nederlandse uitvinder. NOVU-leden ontvangen het magazine viermaal per jaar in de brievenbus. Een digitale versie is voor leden gratis te downloaden via de ledenomgeving van de website. Ook lid worden? Kijk op novu.nl/lid
Interview Hubert Verheijen - Vindingrijk 2024-4
Interview Hubert Verheijen - Vindingrijk 2024-4
Een vreemde kwast
Hubert Verheijen staat met zijn brushkeeper in de KvK-innovatie top 100. Reden genoeg voor een gesprek met deze veelzijdige uitvinder (erkend lid van de NOVU).*
Beschadigingen
Als vader van 3 kleine jongens (slopertjes) had hij vaak een kwast nodig om kleine beschadigingen, ontstaan bij het spelen, bij te verven. Dat kostte veel kwasten. Hij wilde dat hij niet voor elke keer een nieuwe kwast nodig had en zag een keer in een bouwmarkt een dop (van een valbuis van een urinoir), die precies op een longdrinkglas paste en waar een kwast in paste. Het bleek echter dat die constructie niet waterdicht was; door verdamping moest je telkens nieuw water toevoegen. Dat leidde ertoe dat hij een model maakte dat wel goed aansloot op de steel van de kwast (daar zijn diverse prototypes voor nodig geweest, die hij ook zelf 3-D geprint heeft). Hij heeft een 1-component-oplossing onderzocht en een 2 componenten-versie. Om de kosten laag te houden ging hij uit van een standaard-bidon, waar vier aangepaste rubberen ringen opgeschroefd konden worden om snel 4 maten kwast op de markt te kunnen brengen. Dat vormde de basis voor de brushkeeper.
Brushkeeper
Hubert heeft bedrijfskunde gestudeerd in Delft (bedrijfseconomie tot kandidaatsniveau, doctoraal in bedrijfskunde) en heeft ruim honderd uitvindingen gedaan. Van elke uitvinding maakte hij een lijstje van kenmerken als verwachte time to market, opschaalbaarheid, investeringsgrootte, patenteerbaarheid, enz. Uit dat overzicht kwam de brushkeeper met ecobrush als commercieel meest interessante uitvinding naar voren: een relatief beperkte investering met een groot potentieel voor afzet.
Naast de brushkeeper voor particulieren heeft hij ook een voor professionele schilders ontwikkeld; de brushkeeper pro. Deze is vooral bedoeld om de kwast korte tijd te bewaren (bijv. tijdens de pauze). Het gaat daarbij om een kapje dat je over de kwast kunt aanbrengen, waardoor de kwast niet uitdroogt. Het kapje is zo gevormd dat de kwast schuin omhoog staat, met de haren naar beneden. Zo loopt je kwast niet vol met verf. Hij heeft uitgerekend dat je hiermee zo’n 20 minuten per schilder per dag kunt besparen; een paar duizend euro per jaar. Voor de brushkeeper pro begon hij met kwastmaat 16, om de markt te testen, maar al snel kocht hij ook mallen voor de maten 10, 12, 14 en 18, zodat hij 5 maten kon aanbieden.
Hubert heeft het octrooi voor Europa, Canada, VS en Australië, evenals model- bescherming en naamsbescherming.
Ecobrush
Toen hij de brushkeeper op de markt had gebracht bleek deze niet voor alle kwasten bruikbaar. Sommige kwasten droogden alsnog uit, ondanks de belofte van de brushkeeper. Om dat probleem op te lossen ontwikkelde Hubert, samen met de enige kwastenfabriek in Nederland, de ‘ecobrush’: een uitermate duurzame kwast die precies in de brushkeeper past en daardoor niet uitdroogt. De steel is gemaakt van afgekeurd FSC-hout en niet gelakt, maar geschuurd met een heel fijne korrel (400). De haren zijn van synthetisch materiaal en de bus is van RVS. Het is een kwast van professionele kwaliteit, waar mensen erg enthousiast over zijn. Ecobrush en brushkeeper worden nu als combinatie verkocht.
Ideënbus
Hubert is altijd met uitvindingen bezig geweest. Zo bedacht hij een versnellingsbak zonder tandwielen en een boot die tegen de wind in kon varen. Hij denkt dat hij misschien beter werktuigbouw had kunnen studeren, maar zijn vader was nu eenmaal econoom, dus wat doe je dan? Hij heeft meerdere producten op de markt gebracht, zoals intomast (een systeem waarbij de vlag van binnenuit kan worden opgehangen (bij het binnenhalen verdwijnt de vlag in de mast en kan eenvoudig door 1 persoon van binnenuit weer worden uitgehangen)). Het systeem is o.a. toegepast op het Kurhaus in Scheveningen.
Hubert begreep hij dat je pas interessant wordt voor een afnemer/investeerder als hij een bedrijfje heeft opgericht dat al verkoopprestaties kan laten zien.
Niet enthousiast
Hubert legt uit dat je met de brushkeeper alleen al in Nederland miljoenen wegwerpkwasten kan besparen (denk aan alle CO2-uitstoot die je daarmee voorkomt). Hij benaderde verschillende grote bouwmarktketens, maar kwam erachter dat het erg moeilijk is om daar binnen te komen. De commerciële voordelen voor de klant (je kunt de kwast heel lang hergebruiken en met weinig verdunning schoonmaken) zijn voor de bouwmarkt juist een nadeel: ze verkopen veel minder wegwerpkwasten en terpentine. Daardoor begreep hij dat je pas interessant wordt voor een afnemer/investeerder als je zelf een bedrijfje hebt opgericht dat al verkoopprestaties kan laten zien, voordat ze je serieus nemen. Het is hem nu gelukt om te zorgen dat Hornbach de brushkeeper in het assortiment gaat opnemen; een grote overwinning! Ook komt hij waarschijnlijk in het aanbod van een website die gebruikt wordt voor kerstpakketten (mensen krijgen als kerstpakket een aantal punten, die ze kunnen besteden in een webwinkel).
Bescherming
Hubert heeft het octrooi voor Europa, Canada, VS en Australië, evenals modelbescherming en naamsbescherming. Het lastige is dat in veel delen van de wereld vooral met een platte kwast geschilderd wordt. Er is al veel vraag naar een brushkeeper voor platte kwasten, maar dat vraagt om een nieuwe mal voor de dop en dat brengt weer hoge investeringen met zich mee. En die wil hij pas doen wanneer hij een grote afnemer vindt die garantie geeft voor het kopen van een groot aantal exemplaren. Maar als het zover is ligt alles (tekeningen, design) klaar om dit uit te werken.
Bedrijf
Op die manier heeft hij wel veel gewerkt: een bedrijf opzetten rondom een uitvinding en dat verkopen als het groot genoeg is. Met het geld van die verkoop door naar een ander bedrijf, enz.
Na de brushkeeper wil hij alleen nog een resealable can-end ontwikkelen (een hersluitbaar colablikje). Die kwam ook gunstig uit zijn eerder genoemde lijstje met karakteristieken van al zijn ideeën. Dat is een groot project, waarbij hij voor zijn andere uitvindingen een bedrijf gaat zoeken om die over te nemen.
Pas als het product zich bewezen heeft kun je gaan nadenken over de manier waarop je het in de markt wil zetten
Tips
Hij raadt mede-uitvinders aan om het hele traject van productidee tot markt eerst zelf door te denken (en op te schrijven). Als je er de middelen toe hebt kun je op specifieke onderdelen een expert inschakelen. Pas als het product zich bewezen heeft kun je gaan nadenken over de manier waarop je het in de markt wil zetten, want vóór dat bewijs is niemand erin geïnteresseerd. En, als je er echt in gelooft (en gedegen onderzoek hebt gedaan dat anderen er ook van overtuigd zijn), moet je tot het bittere einde volhouden.
*Op 16 november werd de winnaar van de KvK-innovatie top 100 bekend gemaakt. De brushkeeper is 7e geworden in de categorie 'Circulaire Economie’. Een geweldige prestatie, aangezien er 350 aanmeldingen waren.